Fair trade kan beter

Tot en met zaterdag 10 mei is het Fairtrade Week. In wereldwinkels, supermarkten en bij Thuisafgehaald vind je acties met eerlijke producten. Maar fair trade kan nog een stuk beter, vindt een groep chocolade-importeurs. Kleinschaliger en transparanter, met meer winst voor de lokale boeren.

Bron
“Fair trade chocola komt meestal uit West-Afrika en via de tussenhandel”, zegt Erik Sauër van importeur El Sauco. “Dat kan directer, door cacao rechtstreeks bij de oorsprong te halen. Je investeert in een verantwoorde keten, en de boer ontvangt een 30 eurocent per kilo meer dan bij fair trade. In een land als Ghana of Colombia maakt dat veel uit.”

Slaafvrij?
De slaafvrije chocola van Tony Chocolonely moet het helemaal ontgelden bij de waarachtige cacaokenner: tot voor kort ‘kwam dat van de berg’ zoals ze in dat wereldje zeggen: uit de bulk, met fair en niet-fair materiaal door elkaar. Volgens mijn bron Norbert Mergen (Chocoweb) heeft het merk inmiddels haar leven wel gebeterd en haalt het nu biologische cacao bij aanwijsbare coöperaties.

Hombres
Een aantal kleinschalige importeurs verenigt zich in een nieuwe belangenvereniging, Direct Cacao. Doel: direct inkopen, zonder tussenhandel. Sommige importeurs gaan zelfs zo ver in hun duurzame streven dat ze de cacao per zeilboot uit Midden-Amerika laten halen. Het schip Tres Hombres vaart o.a. voor de Chocolatemakers Rodney en Enver op en neer naar Zuid-Amerika en brengt 16 mei a.s. zeven ton cacaobonen, koffie en rum naar Amsterdam. Wie wil, kan nog meehelpen de bonen naar de fabriek te brengen. Per bakfiets, paard en wagen, elektrische auto, alles mag.

Neuzelen
Het mag duidelijk zijn dat de Max Havelaars van deze wereld een stabielere aanvoer kunnen garanderen, maar toch is het interessant om te zien dat de consument steeds meer interesse krijgt in chocola met een persoonlijk verhaal. Er bestaat al een wereld aan verkooppunten, webshops en cacao-experts die, net als de baristas bij koffie en de vinologen met wijn, eindeloos kunnen neuzelen over terroir of kokosbloesemsuikers. En het verhaal van de twee jongens van Chocolatemakers -mooie idealen, verantwoorde bries in de zeilen- is nog lang niet uitgemolken.

Author: Jitske

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *