De kogel komt uit het groen

Actueler kon het niet: het ging gisteren over vertrouwen in de voedingsbranche.  Vorige week was het immers weer raak met slechtvleesnieuws: de rapporteerde op 26 maart dat overheid en bedrijfsleven de veiligheid van ons vlees niet kunnen waarborgen.

 

Star
De voedingssector is druk op zoek naar antwoorden op alle voedselschandalen. Wat mij gisteren opviel aan de discussies: geen woord over kortere voedselketens. Wel sessies over verduurzaming van grondstoffen en zero waste –primamaar retail en leveranciers denken nog  voornamelijk in termen als certificaten, producttracering en controle. In de keten beheersen, in plaats van die te veranderen. Je kunt soja uit Zuid-Amerika halen voor je veevoer en de keten verduurzamen, maar je kunt ook om de hoek lupine gaan kweken en er vleesvervangers mee maken. Denk eens om het hoekje.

 

Duurzaamheid boomt
Veranderen is eng, ik weet het. Als je kiest voor kortere voedselketens moeten die wel voldoende leveren voor de hightech-fabrieken van de Campina’s van deze wereld.  Maar vraag bepaalt nog altijd het aanbod, niet andersom. En de trend is niet te ontkennen: de consument wil producten van dichtbij, want dichtbij is betrouwbaar. Dat ziet de sector ook wel. Wat ze nog niet onderkent: duurzame voeding is booming. De wens naar echtheid gaat veel verder dan de romantiek van de Landleven-moestuin-met-het-zinken-gietertje. Wat ik zelf ontdekte na een paar maanden bloggen voor Slow Foodies: er zijn gigantisch veel mensen, organisaties en bedrijven bezig met producten uit eigen streek en uit duurzame bron. Stadslandbouw, boerenmarkt, pluktuin, oerrund, insectenmeel, origin chocola : hier zit een markt, mensen!

 

Kogel
Marktonderzoekers signaleren het ook: de supermarkten hebben niet alleen te stellen met prijsvechters zoals Lidl en Aldi, in het segment vers en hoge kwaliteit komt er steeds meer concurrentie van boerenwinkel en stadstuin. EFMI Business School en onderzoeksbureau IRI constateerden (MarketingTribune, 24 mrt)  een groeiende vraag naar versproducten en kleine A-merken zoals Jupiler en Alpro, ten koste van de grote A-merken (Douwe Egberts, Campina). De kogel komt niet van links of rechts, maar uit het groen.

 

Streekkroket
Snackfabrikant Royaan, van de premium snackmerken (hun woorden) Van Dobben en Kwekkeboom, zet een eerste stap richting authentiek en betrouwbaar. Royaan gaat met vleesbedrijf Groothedde, dat vlees van Lakenvelder runderen op de markt brengt en jaagt op    Beter Leven-keurmerken van de Dierenbescherming. Bart Bakker van Royaan: “Onze toekomstmissie is gericht op het produceren van premium snackproducten die niet alleen lekker zijn maar vooral ook eerlijke, authentieke en betrouwbare ingrediënten bevatten”.

 

Noot

Later deze week mijn twee video-interviews van het Food Event met vertegenwoordigers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid:
– Tjibbe Joustra beantwoordt de vraag: waar ligt de verantwoordelijkheid bij voedselveiligheid?
– Erik Moonen over de lessen die de sector kan trekken uit de salmonella-besmetting bij visleverancier Foppen

Author: Jitske

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *